Als het op veilig vrijen aankomt, kun je niet zonder condooms
Onze directeuren Eva en Jan Vinzenz Krause over het potentieel van condooms in de erotische detailhandel.
Condooms zijn niet meer weg te denken uit de erotische detailhandel, maar het is duidelijk dat ze niet meer zo in de belangstelling staan als vroeger. Toch is het potentieel van deze producten groot, zoals Eva en Jan Vinzenz Krause, directeuren van Vinergy GmbH, in dit interview uitleggen. Zij geven tips en advies over hoe dit potentieel kan worden aangeboord en in het eigen voordeel van de detailhandelaar kan worden gebruikt.
Mr Krause, condooms zijn verkrijgbaar bij tal van fabrikanten, maar u bent de echte pionier van op maat gemaakte condooms. Het is duidelijk dat condooms in elke erotiekwinkel thuishoren, maar toch ontstaat de indruk dat zij door andere producten - vooral liefdesspeeltjes - zijn gemarginaliseerd. Is deze vaststelling juist of overdreven? En welke rol kunnen uw op maat gemaakte condooms in deze context spelen?
Jan Vinzenz Krause: Misschien denken de mensen niet in de eerste plaats aan condooms in verband met erotische winkels. Maar ik ben ervan overtuigd dat elke goed gesorteerde erotiekwinkel een gevarieerde keuze aan condooms in zijn aantrekkelijke assortiment zou moeten hebben. Van de jaren zeventig tot de jaren negentig waren pornofilms de belangrijkste verkoopstimulans in erotiekwinkels. Het internet heeft dit enorm veranderd. Mensen kijken steeds meer porno online. Tegelijkertijd is de verscheidenheid aan liefdesspeeltjes drastisch toegenomen, ze zijn aanvaardbaar geworden. Naar mijn mening hebben de speeltjes meer ruimte voor erotiek gecreëerd. En hier, natuurlijk, zijn condooms een zeer belangrijk element.
Wat zegt u tegen degenen die zeggen dat condooms tegenwoordig overal worden aangeboden, verkocht en gekocht - in de elektronische handel, in drogisterijen, enz. - en het dus geen zin zou hebben om in de erotische detailhandel al te veel aandacht aan deze producten te besteden?
Jan Vinzenz Krause: De meeste erotische producten - speeltjes, glijmiddelen, lingerie - worden tegenwoordig via e-commerce en andere verkoopkanalen aangeboden. Maar in veel drogisterijen kun je naast condooms ook glijmiddelen en speeltjes vinden. Dit zijn zeer goede en belangrijke aanbiedingen. Ik ben er echter van overtuigd dat een erotiekwinkel een heel andere sfeer biedt en veel meer raad weet met de producten. Tijdens mijn talrijke bezoeken aan erotiekwinkels, zoals de ORION-speciaalzaken, ben ik altijd onder de indruk van de kennis die de verkoopsters hebben. Klanten hebben baat bij goed advies omdat het hen uiteindelijk kan helpen betere seks te hebben.
Hoe kan de erotische detailhandel beter gebruik maken van de mogelijkheden van condooms? Hoe kan het thema "condooms op de erotische markt" weer nieuw leven worden ingeblazen?
Jan Vinzenz Krause: Om het potentieel van condooms beter te benutten, zie ik een combinatie van goed advies, het juiste product en extra verkoop rond het thema condooms. Maar daarvoor moet het condoom nog meer uit de taboesfeer komen. De erotische markt zou het hele onderwerp een impuls kunnen geven met een eigen offensief.
Hoe kan de erotische detailhandel de boodschap die uitgaat van condooms - het gezegde "veiliger seks" - sterker overbrengen?
Eva Krause: Overheidsorganisaties zoals het BZgA (Federaal Centrum voor Gezondheidsvoorlichting) promoten al jaren intensief veilig vrijen en het gebruik van condooms. Naar mijn mening is Duitsland in dit opzicht zeer voorbeeldig. De erotische detailhandel kan hierop voortbouwen en via zijn adviesfunctie mensen helpen het juiste condoom te vinden. Omdat een condoom dat zo goed past als een tweede huid beter en veiliger aanvoelt. En pas als het koppel zich op zijn gemak voelt tijdens de seks, zullen ze als vanzelfsprekend naar het condoom grijpen.
U biedt talrijke hulpmiddelen die de detailhandel kan gebruiken om de aandacht te vestigen op de condooms van uw merk MISTER SIZE. Wat zijn dat precies?
Jan Vinzenz Krause: Wij zijn de enige condoomfabrikant die zeer uitgebreide oplossingen en geschikte hulpmiddelen voor elk doel aanbiedt. Zelfs ons verpakkingsontwerp is een gids voor de juiste condoommaat. De blauwe strepen van verschillende breedte geven de vereiste maat aan die reeds in het rek aanwezig is. Dit werkt zonder te meten. Voor de gespecialiseerde stationaire handel wordt de matengids gebruikt met een verwijderbaar meetlint in een displaystandaard. Wij hebben nu meer dan 150 ORION-winkels in Duitsland met dit systeem uitgerust. De Condoom Sizer is een geweldig instrument om mensen op een speelse en onderhoudende manier kennis te laten maken met het onderwerp condoomgrootte. We gebruiken de Sizer op evenementen zoals feesten en beurzen. Wij stellen het ter beschikking van onze verkooppartners in zeven talen. Onze nieuwste ontwikkeling is de testset: drie condooms in verschillende maten met een meetlint in één verpakking. Met dit aanbod kunnen onze distributiepartners vanaf het begin geld verdienen.
Kunt u ons vertellen over uw ervaring met het gebruik van deze instrumenten door detailhandelaren en de successen die zij daarmee boeken?
Jan Vinzenz Krause: De matengids wordt door de klanten zeer goed ontvangen. En de matengids in de display wordt al in veel speciaalzaken gebruikt. Het zal in meer en meer winkels worden gebruikt. Wij bieden het nu aan in meer dan 10 talen. We krijgen veel goede feedback omdat het een eenvoudig instrument is dat we gratis ter beschikking stellen van detailhandelaars.
In hoeverre stemt u het ontwerp van uw gereedschap af op de behoeften van de detailhandel?
Eva Krause: Tijdens de ontwikkeling van de display voor de matengids was ik in intensieve uitwisseling met de ORION-speciaalzaken. Ons eerste prototype was aanvankelijk te groot. Bovendien hadden we het maar in één taal, namelijk Duits. Met de feedback van de ORION-winkels hebben we de display verbeterd en hun wensen in ons huidige product verwerkt. Naast detailhandelaars krijgen we natuurlijk ook feedback van klanten en seksconsulenten.
Vooral als het om condooms gaat, is het ook een kwestie van specialistische kennis en de counseling die hier al ter sprake is gekomen. Hoe ziet uw steun er in dit opzicht uit? Biedt u producttraining en verkooptraining aan?
Jan Vinzenz Krause: U hebt het over een zeer belangrijk en vaak onderschat onderwerp. Als het op veilig vrijen aankomt, kun je niet zonder condooms. En hoe meer en hoe beter dealers en gebruikers ervan op de hoogte zijn, hoe groter het succes. Ook ik doe altijd ideeën op die ik kan doorgeven in trainingen. Als ik onderweg ben in Duitsland, bijvoorbeeld, ga ik graag spontaan langs bij erotiekwinkels, wat tot interessante gesprekken en dialogen leidt. Bovendien vertrouwen we sinds Corona sterk op online training, die we aanbieden via Loom On Demand. De winkelbedienden kunnen onze video's bekijken, die wij zo hebben ontworpen dat ze minder dan 5 minuten duren. En via Zoom geef ik ook live trainingssessies van 45 tot 60 minuten, waar ik dan meer kan ingaan op vragen. Een hoogtepunt aan het eind van onze trainingen is de live condoomproductie, waarbij ik voor de ogen van de deelnemers een condoom maak van vloeibaar latex. Daarna mogen er geen vragen meer onbeantwoord blijven.
Het interview werd voor het eerst gepubliceerd in eLine Magazine 07/2022: www.eline-magazine.de